Co ja pakuję?!

Dzisiaj wyjeżdżam na 8 tygodni do Holandii i w poniedziałek zaczynam pracę przy serze w okolicy Utrechtu- nie jest to praca moich marzeń, ale zależało mi na tym, żeby wyjechać jak najszybciej, wiadomo każdy tydzień obsuwy to dla mnie mniejszy zarobek.
A zanim wyjadę pokażę Wam co zabieram ze sobą. Możecie potraktować to jako taki mini poradnik, bo w tym roku szykując się na wyjazd brałam pod uwagę zeszłoroczne doświadczenia :D
DOKUMENTY
  • Bez DOWODU OSOBISTEGO, nie macie po co ruszać się z kraju. 
  • Watro też będąc w Polsce założyć sobie KONTO WALUTOWE- ja mam w Banku Millennium, w którym mam też konto złotówkowe. W zeszłym roku pojechałam tylko z kontem w złotówkach i naprawdę sporo straciłam na przewalutowaniu, nie tylko przy otrzymywaniu wynagrodzenia, ale i przy płaceniu kartą w sklepach. I przy zakładaniu konta walutowego pamiętajcie o karcie płatniczej. Niestety w Kraju Wiatraków  będziecie mieć duży problem z używaniem popularnej w Polsce karty Visa- holenderskie sklepy bardzo rzadko ją akceptują. Ja do mojego konta mam kartę Maestro Voyager, z którą nie ma większych problemów  a niektóre banki do kont walutowych dają kartę V Pay, która podobnie jak Maestro jest akceptowana w Holandii. Oczywiście nie jest to punkt obowiązkowy, bo teoretycznie można założyć sobie konto na miejscu, tylko, że trzeba to zrobić samemu (koordynator z biura nie ma obowiązku Ci w tym pomóc!), no i jeśli wyjeżdżasz tylko na sezon to potem jest problem z zamknięciem takiego konta, bo zrobić to można tylko w placówce, a przecież ostatnie pieniądze przyjdą gdy już najprawdopodobniej wrócisz do Polski. No i teoretycznie możesz ostatecznie dostawać hajs na konto złotówkowe, tylko jak już pisałam sporo się na tym traci... no i ta nieszczęsna Visa...
  • Numer SOFI/ BSN- jeśli jedziesz pierwszy raz ten punkt Cię nie dotyczy- numer BSN wyrobisz do 2. tygodni po przyjeździe na miejsce. A jeśli jedziesz po raz kolejny raz to pamiętaj, żeby zabrać z domu oryginał, bo duplikat w urzędzie kosztuje 9 euro (!) 
WYPOSAŻENIE

  • Koc lub śpiwór
  • Poduszka
  • Prześcieradło
  • Papier toaletowy (nigdy nie wiadomo, kiedy będzie okazja żeby iść pierwszy raz do sklepu i jak daleko on będzie)
  • Detergent do prania (j.w, a poza tym w zeszłym roku zostało mi pół opakowania proszku do prania i nie miałam co z nim zrobić- a biorąc kapsułki policzyłam sobie mniej więcej ile mogę zużyć)
  • Płyn do naczyń- (nawet trochę tylko w słoiczku żeby mieć chociaż na początek)
  • Ścierka i gąbka do mycia naczyń
  • 2 ręczniki (w Holandii lubi padać, więc nawet jeśli wypierzesz ręcznik rano to jak powiesisz go w suszarni nie ma szans żeby wysechł do wieczora)
  • 1 mały garnek (czasami garnki są na domkach, ale kto nosi, ten nie prosi)
  • Talerz
  • Miseczka
  • Sztućce (nóż, widelec, łyżka, łyżeczka)
  • Mała patelnia (to akurat moja fanaberia jest)
Kosmetyki i higiena (oczywiście makijaż dotyczy kobiet :D) :
  • Szampon
  • Gąbka
  • Patyczki do uszu
  • Antyperspirant
  • Szczoteczka do zębów
  • Pumeks
  • Żel pod prysznic
  • Gumki do włosów
  • Maszynka
  • Płyn do demakijażu
  • Odżywka do włosów
  • Pasta do zębów
  • Pomadka do ust i szminka (a nuż się przyda)
  • Żel do twarzy
  • Krem do twarzy
  • Nivea
  • Pęseta
  • Radełko do skórek
  • Nożyczki do paznokci
  • Chusteczki nawilżane (bardzo przydatna rzecz, nie tylko do ciała, ale nawet do sprzątania)
  • Grzebień
  • Waciki
  • Podpaski (wiadomo do czego)
  • Pasta do zębów
  • Ulubione perfumy (na niedzielę oczywiście ;)
  • Tusz do rzęs
  • Cienie do powiek
  • Chusteczki chigieniczne
Apteczka:
  • Syrop na gardło
  • Coś na biegunkę
  • Coś na ewentualną alergię
  • Leki przeciwbólowe
  • Plastry z opatrunkiem
  • Altacet
  • Witaminy
  • i oczywiście leki, które zażywasz na stałe!!!
Jedzenie ilość i to co weźmiesz zależy od Ciebie. Ja biorę sporo jedzenia  i półproduktów z tego względu, że Holandia nie jest najtańszym państwem jeśli chodzi o ceny jedzenia. Jeśli będziesz mieszkać przy granicy z Niemcami to polecam zakupy robić w Niemczech- różnica jest spora #sprawdzoneinfo
  • Zupki chińskie (wiem, że niezdrowo, ale szybko)
  • Gotowe sosy w paczce
  • Makaron
  • Ryż
  • Kasza manna
  • Budyń
  • Kisiel
  • Chleb
  • Sok malinowy
  • Hermetycznie pakowane wędliny
  • Kabanosy pakowane hermetycznie
  • Puszki (nie przepadam, ale czasem nawet do sosu dodawałam żeby nie był taki smutny)
  • Przyprawy: sól, pieprz czarny i ziołowy, czosnek granulowany, zioła prowansalskie
  • Cukier
  • Herbarta ekspresowa (kawy nie piję, więc nie biorę)
  • Margaryna do smarowania
  • Olej
  • Barszcz czerwony instant (bo lubię 😃)
Ubrania:
Ubrań weź tyle, żeby starczyło Ci pomiędzy praniami. Jeśli będziesz pracować w miejscach chłodnych nie zapominaj o ciepłych skarpetkach, dresach i bluzach. Watro zabrać ze sobą też coś przeciwdeszczowego, bo w Holandii lubi padać.
Inne rzeczy:
Oprócz wyżej wymienionych przeze mnie rzeczy warto zabrać ze sobą też jakąś rozrywkę np. krzyżówki, czy kolorowanki oraz książkę 😃 I oczywiście weź ze sobą pieniądze, bo za pracę dostaniesz "ojro" najprawdopodobniej dopiero w drugim tygodniu pracy. 

Na miejscu możesz kupić sobie holenderski numer telefonu, jednak w obecnej sytuacji, kiedy większość sieci znosi opłaty za roaming jest to zbyteczne. Ja w zeszłym rolu mimo opłat za roaming używałam polskiego numeru i nie wyszło mnie to specjalnie drogo, bo umówiłam się z rodziną, że to oni dzwonią, do mnie. 

Pamiętaj, żeby przed wyjazdem zapisać sobie gdzieś poza telefonem numery do najbliższych i do polskich instytucji, które w razie gdyby coś się działo mogą Ci pomóc.
Zostaw też najbliższym adres miejsca, w którym masz mieszkać

Ważne telefony:
Ambasada Polska w Hadze: 
+31 707 990 102 – sprawy paszportowe, stanu cywilnego, obywatelstwa polskiego, morskie
+31 707 990 115 – opieka konsularna, sprawy prawne i wizowe
+31 707 990 140 – opieka konsularna, sprawy pracownicze
+31 707 990 130 – kancelaria Wydziału Konsularnego
+31 615 852 600 – telefon alarmowy
Numer alarmowy 112
Fundacja Pomocy Wzajemnej Barka (pomaga Polakom (i innym imigrantom ze wschodniej Europy) 030 268 92 42
Fundacja IDHEM (jak wyżej) 070 365 81 83 (polska infolinia dostępna jest w środy i piątki w godzinach 19:00 – 21:00).

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Bawię się świetnie...

W kartonie

Niby-nóżka niby-mózg